به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه همشهری نوشت: تازهترین گزارشها از افزایش مجدد خودروهای ناقص در شرکتهای خودروسازی حکایت دارد؛ موضوعی که نگرانیها درباره آینده تولید خودرو در کشور را افزایش داده است. به گزارش همشهری، در شرایطی که ظرف چند سال گذشته تلاش شده بود تا روند تولید خودروهای ناقص در شرکتهای خودروسازی داخلی بهدلیل مشکل در تامین قطعه از بین برود تازهترین گزارشها حاکی از آن است که تولید خودروهای ناقص بار دیگر در شرکتهای خودروسازی داخلی افزایش یافته است.
ایرانخودرو در تازهترین گزارش خود به سازمان بورس تأکید کرده که در نخستینماه از سالجاری ۱۹۴ دستگاه خودروی ناقص تولید کرده است. سایپا و پارسخودرو اما گزارشی در مورد خودروهای ناقص ندادهاند اما گلایه مشتریان از تحویل نشدن بموقع خودروها طبق موعد ثبتنام، نشان میدهد که چالش خودروهای ناقص در سایپا حتی بیشتر از ایرانخودرو است.
بهطور مثال بسیاری از مشتریان از تحویل نشدن بموقع خودروی شاهین توسط سایپا گلایهمند هستند. آمارها نیز نشان میدهد که تیراژ تولید شاهین در فروردین امسال دست کم۴۱درصد نسبت بهمدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. تیراژ تولید تیبا، کوئیک و ساینا نیز در فروردین امسال در حدود ۱۷درصد افت داشته است. آمارها همچنین نشان میدهد که تولید رانا در ایرانخودرو نیز متوقف شده و تیراژ تولید گروه پژو نیز ۱۵درصد کاهش یافته است که البته بخشی از این کاهش تیراژ تولید ناشی از تغییر استراتژی در این صنعت و حرکت به سمت سایر خودروها ازجمله هایما، چانگان و سایر محصولات داخلی جدیدتر است.
در چنین شرایطی البته تولید خودروهای ناقص چیزی نبوده است که مسئولان شرکت سایپا آن را تکذیب کنند؛ بهطور مثال اواخر هفته قبل رضا حسینی، مدیر ارتباطات و امور بینالملل گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان بابت تأخیر در تحویل برخی خودروها گفت: کسری قطعات باعث شد که بخشی از خودروها بهصورت ناقص تولید شوند که به سرعت در حال تامین قطعات هستیم و ظرف چند هفته آینده تمام این خودروها تکمیل و به مشتریان تحویل داده خواهد شد. او با تأکید بر اینکه تحویل نشدن خودرو به مشتریان ناشی از تامین چند قطعه جزئی است وعده داد این قطعات به سرعت تامین و خودروها به مشتریان تحویل داده شود.اما بازگشت خودروهای ناقص به صنعت خودروسازی درحالی اتفاق افتاده که در ماههای پایانی سال گذشته از تعداد خودروهای ناقص در انبار خودروسازان کاسته شده بود و آنها در حال تکمیل خودروهای ناقصی بودند که از اواسط پاییز سال پیش به انبارهای خودروسازان بازگشته بود. اما حالا نه فقط آمار خودروهای ناقص رو به کاهش نیست بلکه ۳ خودروساز بزرگ کشور سال جدید را با تولید دوباره آنها آغاز کردهاند. اما دلیل بازگشت دوباره خودروهای ناقص به صنعت خودروسازی چیست؟
کاهش تولید قطعه
در تمام دورههایی که حجم تولید خودروهای ناقص توسط شرکتهای خودروسازی افزایش مییابد یک مشکل خودنمایی میکند و آن مشکل کمبود قطعه است. بخشی از دلیل این کمبود قطعه به کاهش تولید قطعات داخلی و برخی دیگر به قطعات وارداتی بازمیگردد.
به بیان بهتر در برخی دورهها بهدلیل کاهش قطعات وارداتی امکان تولید یک خودرو بهصورت کامل وجود ندارد و در برخی دورهها موضوع به کاهش تولید از سوی قطعه سازان بازمیگردد. کاهش تولید قطعه از سوی قطعهسازان داخلی به مشکلات بزرگ مالی این صنعت بازمیگردد که علت اصلی آنها خود شرکتهای خودروسازی هستند.
مکث قطعات وارداتی
در یک دوره ، تحریمها عامل کمبود قطعه برای شرکتهای خودروسازی بود اما به زعم کارشناسان کمبود قطعات وارداتی در دورههای گذشته تحتتأثیر محدودیتهای ارزی بوده است. آنطور که آمارها نشان میدهد شرکتهای خودروسازی از اواسط سال قبل با محدودیتهای ارزی مواجه بودهاند و این چالشهای ارزی به ماههای جاری منتقل شده است. در چنین شرایطی اما شرکتهای خودروسازی باید با شفافسازی بیشتر مشکل تولید خودروهای ناقص را توضیح دهند تا از این طریق ابعاد بیشتری از ماجرا روشن شود.