به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، فرصت ها و چالش ها در تحول دیجیتال و حکمرانی هوش مصنوعی در هفتمین پیش رویداد بیستمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع با حضور کارشناسان اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
محمود لیائی کارشناس اقتصادی در این نشست که روز دوشنبه در صندوق توسعه ملی برگزار شد، با اشاره به اینکه در برنامه هفتم پیشرفت، به حکمرانی دیجیتال پرداخته است، گفت: حکمرانی دیجیتال نیازمند داشتن سیاستهای کلی است که تاکنون دولت ها به آن نپرداخته اند.
وی با تاکید بر اینکه تحول دیجیتال در کشور از چند سال پیش آغاز شده است و پیش از آن کشور از حکمرانی دیجیتال محروم بود، گفت: طبق برنامه هفتم، دستگاه ها موظف هستند تا پایان سال اول برنامه هفتم توسعه حکمرانی دیجیتال توسط دستگاه ها صادر شود از این رو مرداد امسال دستگاه ها باید سند توسعه دیجیتال را آماده کرده باشند.
لیائی افزود: هرچند از کشورهای توسعه یافته عقب هستیم، اما این مسیر شروع شده است و باید دستگاه ها زودتر سند را تهیه کنند و به سمت مسیرهای بعدی حرکت کنند.
این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه حکمرانی هوش مصنوعی بر تغییر سبک زندگی و افزایش بهره وری کسب و کارها تاثیر میگذارد، گفت: در ایران نیاز به حکمرانی برای استقلال فناوری داریم که متولی اصلی در حوزه حکمرانی هوش مصنوعی، سازمان ملی هوش مصنوعی است که باید برای تدوین استراتژی ملی تلاش کند.
وی خاطر نشان کرد: اکنون سندی را شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه حکمرانی هوش مصنوعی تدوین کرده هر چند که ناقص است. این سند در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این کارشناس اقتصادی از رقابت چین و آمریکا در بحث هوش مصنوعی خبر داد و گفت: ایران وابسته به فناوری های خارجی و زیرساخت هاست ضمن اینکه چالش هایی در حوزه کمبود استانداردها، قوانین ناکافی، شکاف دیجیتال و بیکاری نیروی کار وجود دارد.
وی اضافه کرد: ابعاد حکمرانی هوش مصنوعی بایستی در حوزه اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد و در تمام ابعاد تحقیق و مطالعه انجام شود.
فناوری ها انتظار مردم را بالا برده است
در ادامه این نشست، حمیدرضا احمدیان از دیگر کارشناسان حوزه فضای اطلاعات و اقتصاد دیجیتال با بیان اینکه انتظار مردم از فناوری ها بالا رفته است گفت: فضای فناوری مردم را کم حوصله کرده و ارتقای آن از مهمترین نیازهای مردم است، در فضای فناوری ها واقعیت هایی اتفاق افتاده است که محرک های تحول های دیجیتال انتظار مردم است.
وی ادامه داد: مردم هر روز ارتقای فناوری را می ببینند از این رو انتظار دارند تا سطح خدمات نیز افزایش پیدا کند.
این کارشناس، با بیان اینکه برای بنگاه های اقتصادی افزایش بهره وری و رقابت پذیری از طریق هوش مصنوعی محقق می شود گفت: فناوری و سکوها تنها بحث تحول دیجیتال نیست بلکه همه مسایل را با یکدیگر باید دید یکی از شاخص های هوش دیجیتال بحث میزان پذیرش خطرپذیری و نحوه مدیریت آن در بنگاه های اقتصادی است اما قوانین سخت منجر به بروز چالش ها می شود.
وی تاکید کرد: نگاه بر هر مساله باید زیست بومی باشد در تحول دیجیتال نیز باید زیست بوم را به صورت کامل و با همه مدل ها دید.
احمدیان با اشاره به اینکه در پایان سال ۲۰۲۳ میلادی بازار جهانی تحول دیجیتال ۴۵۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شد گفت: پیش بینی شده است که تا پایان ۲۰۳۰ به بیش از یک هزار میلیارد دلار برسد.
وی عنوان کرد: بیش از ۷۰ درصد سازمان ها بایستی هوش مصنوعی را برای افزایش بهره وری و بهبود تجربه مشترک مورد استفاده قرار دهند، برای شرکت هایی که در حوزه هوش مصنوعی، سرمایه گذاری کنند میانگین رشد بهره وری عملیاتی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است.
این کارشناس، خاطر نشان کرد: تفاوت ما با دنیا این است که تحول دیجیتال متفاوت تعریف می شود و به عنوان استراتژی ها کامپیوتری طراحی می شود که درست نیست و انتظار می رود که هوش مصنوعی ۴۰ درصد بتواند در بهره وری تاثیر بگذارد ضمن اینکه نگاه ابزاری و علمی در حوزه هوش مصنوعی دو مسیر متفاوت است.
دیجیتال سازی با حکمرانی دیجیتال متفاوت است
در ادامه این نشست، محمد فتحیان کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه از دهه ۹۰ فناوری اطلاعات در جهان پررنگ شد، گفت: کشورها سعی می کنند در این موضوع ورود کنند ضمن اینکه باید توجه داشت که دیجیتال سازی با حکمرانی دیجیتال متفاوت است؛ دیجیتال سازی دیدگاه های ابزاری و ساده انگارانه است.
وی اضافه کرد: در سازمان ها تحول دیجیتال به جای معماری کسب و کار و عصر اطلاعات مورد توجه قرار گرفت و به موضوع ابزار توجه شده است که روش حرکتی غلط است و رویکرد ابزارگرایانه درست نیست.
فتحیان با بیان اینکه باید از تحول به سمت دیجیتال سازی رفت، گفت: ۸۰ درصد مردم در حوزه دیجیتال نفوذ کرده اند که باید در حوزه فرهنگسازی برنامه ریزی و ورود کرد از این رو حکمرانی دیجیتال باید در حوزه خرد و کلان مورد توجه قرار گیرد.
این کارشناس عنوان کرد: برای ایجاد تحول دیجیتالی باید به ارکان مختلف پرداخت که زیرساخت ها، تربیت نیروهای متخصص انسانی، ایجاد رشته های جدید دانشگاهی، ایجاد خدمات دیجیتالی، فرهنگ ملی و سازمانی، امنیت فضای دیجیتال، حکمرانی داده، قوانین در حوزه جرایم رایانه ای و حقوق مشتریان از مهمترین موارد است از این رو برای تحقق حکمرانی دیجیتال باید به همه اجزا توجه کرد و چالش ها و راهکارها را بررسی کرد.
دیجیتال سازی نیازمند سیاست گذاری ها کلان است
مجتبی رئیس صفری یکی دیگر از کارشناسان در ادامه این نشست، با اشاره به اینکه در آینده نزدیک سکوها قدرت های بزرگی در دنیا خواهند داشت: سکوها در حوزه های کسب و کار قدرتی خواهند داشت که در حکمرانی دیجیتال تاثیر گذار خواهد بود، دولت ها در توسعه فناوری ها و نقش بنگاه ها در حکمرانی دیجیتال نقش مهمی خواهند داشت.
وی اضافه کرد: سیاست گذاری های کلان می توانند در حکمرانی دیجیتال موفق عمل کند ضمن اینکه در آینده، نفوذ دیجیتال به قدری است که دولت ها قدرتی در مقابل آن نخواهند داشت و دغدغه و ظرفیتی برای جامعه و دولت است.
این کارشناس با بیان اینکه نیاز به بلوغ و سیاستگذاری در حوزه حکمرانی دیجیتال هستیم گفت: باید سیاست سایر کشورها در حوزه دیجیتال مورد بررسی قرار گیرد، یکسری از موضوعات نقش سیاستگذاری انسان ها را کمتر خواهد کرد و شرکت هایی موفق خواهند بود که با این تکنولوژی همسو شوند.
وی ابراز کرد: مقابله یا محدودسازی با دیجیتال می تواند در جامعه، اثر عکس بگذارد در کشور ما نگران آسیب ها در حوزه کسب و کار و دیجیتال هستند از این رو می خواهند در حوزه تسهیل گری ورود کنند اما محدودیت ها منجر شده تا مزایا را درک نکنیم.
رئیس صفری ادامه داد: اگر درک درستی از فناوری ها ایجاد شود، سیاستگذاری ها نیز مناسب می شود ضمن اینکه سایر کشورها از جمله چین نیز با چالش هایی روبرو است و در حوزه دیجیتال و سکوها با امریکا رقابت می کند.
وی با اشاره به اینکه ایران از تکنولوژی ها با تاخیر الگوبرداری می کند گفت: در ایران از زیرساخت های شبکه های خارجی استفاده می کنیم، این در حالی است که حکمرانی هوشمند با دیجیتال قابل تفکیک نیست و در فضای زندگی و کسب و کارها تحول ایجاد می کند.
این کارشناس خاطر نشان کرد: وزارت اقتصاد در پنج سال پیش بانک ها را موظف کرد که بحث دیجیتالی را محقق کنند که حتی ۲۰ درصد طرح های نقشه راه اجرا نیز اجرا نشد و طرح ها منسوخ شد، در سیستم بانکی و مالی کشور بیشتر بر محور نقدینگی و پرداخت پول است اما در کشورهای دیگر بر روی اعتباری کار می کنند که یکی از نمونه های دیجیتالی اعتبارسنجی است.
به گفته وی، سکوها در دنیا توسعه پیدا کرده است و منجر به توسعه جوامع شده به گونه ای که پنج بانک بزرگ دنیا چینی است و ۸۵ درصد تراکنش های خرد توسط ۲ سکوی علی بابا و وی چت صورت می گیرد سرمایه گذاری در حوزه نوآوری ها حرف اول را در چین می زند اما آنچه که باعث جلوگیری از توسعه در کشورمان می شود بحث محدودیت هاست.