پیشگیری از واردات یک میلیارد دلار نفت‌گاز با مدیریت مصرف

0



به گزارش خبرنگار شانا، محمدصادق عظیمی‌فر امروز (دوشنبه، ۲۰ بهمن) در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح صدور آنی کارت هوشمند سوخت با بیان اینکه کشور چند سالی است با ناترازی انرژی مواجه شده است، بیان کرد: این ناترازی به‌دلیل رشد شتابان مصرف بوده است.

وی با تأکید بر اینکه تمرکز در مجموعه وزارت نفت بر مقوله تولید است، افزود: وزارت نفت به تنهایی نمی‌تواند بر حوزه مصرف مؤثر باشد و مدیریت مصرف نیازمند همکاری و هماهنگی بین تمامی دستگاه‌هاست.

ناترازی فقط با اتکا بر تولید رفع نمی‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر اینکه در هیچ جای دنیا نمی‌توان ناترازی را فقط با اتکا به تولید رفع کرد، تصریح کرد: نگاه به مقوله مصرف نباید ساده‌انگاره باشد و باید به این پدیده به‌صورت جدی و با واکاوی دلایل پیش رفت، چراکه تا وقتی ارزیابی دقیقی از علل افزایش مصرف وجود نداشته باشد، نمی‌توان به حل موضوع مدیریت مصرف پرداخت.

عظیمی‌فر با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده در حوزه مصرف گفت: رویکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اصلاح تدریجی مدیریت مصرف و ناترازی است و باید اقدام‌ها در حوزه مصرف مستمر باشد.

وی با تأکید بر اینکه در ۱۱ ماه ۱۴۰۴ در اغلب فرآورده‌های نفتی با کاهش مصرف روبه‌رو بودیم، تصریح کرد: در این بازه زمانی مصرف ال‌پی‌جی ۱۴ درصد و نفت‌گاز ۴ درصد کاهش یافت، به‌گونه‌ای که پارسال نزدیک به یک میلیارد دلار واردات نفت‌گاز داشتیم اما امروز توانستیم فصل سرد امسال را بدون هیچ‌گونه واردات و قطع برق بگذرانیم.

کاهش ۳ درصدی مصرف بنزین با اصلاح قیمتی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در زمینه فرآورده بنزین نیز با اجرای طرح جدید بنزین سوخت‌گیری با کارت اضطراری جایگاه‌ها از ۴۳ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافت، گفت: در زمینه مصرف بنزین نیز رشد مصرف با اصلاح قیمتی نسبت به پارسال ۳ درصد کاهش داشته است.

این خبر در حال تکمیل است …

پیام بگذارید