فعالیت ۳۶ ایستگاه سنجش آلودگی صوتی در سطح شهر

0 128

نیکان شهر: سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به تبعات منفی آلودگی صوتی بر سلامتی انسان گفت: آلودگی صوتی به اندازه کافی در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است.

سید محمد مهدی میرزایی قمی با اشاره به وضعیت ایستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی در شهر تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۶ ایستگاه سنجش آلودگی صوتی در سطح شهر و در محدوده‌های مختلف وجود دارد. ۳۴ ایستگاه از بین این تعداد فعال هستند و دو ایستگاهی که فعالیت ندارند، به علت جابجایی محل آن‌ها به‌طور موقت غیر فعال شده‌اند.

وی با اشاره به موضوع دیوار صوتی اظهارکرد: دیوارهای صوتی در مناطق مختلف شهر و در مجاورت بزرگراه‌ها بر اساس میزان مواجهه با آلودگی صوتی نصب می‌شوند. محل‌های نصب این دیوارها نیز به معاونت حمل و نقل و ترافیک اعلام شده است تا نسبت به نصب دیوارها اقدام کنند.

میرزایی قمی درباره نحوه دسترسی به اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی گفت: اطلاعات آلودگی صوتی در سایت شرکت بارگذاری و محل قرارگیری آن‌ها نیز مشخص شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های ما تعیین حریم صوتی بزرگراه‌ها بر اساس رنگ‌های مختلف است، اظهارکرد: این حریم با رنگ‌های سفید، نارنجی و قرمز مشخص می‌شود. رنگ سفید به محدوده‌ای گفته می شود که تا ۵۵ دسی بل است. بین ۵۵ تا ۶۵ دسی بل با رنگ نارنجی و محدوده بالای ۶۵ دسی بل با رنگ قرمز مشخص می‌شود.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: با همکاری‌های صورت گرفته میان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران قرار شده تا ساختمان‌هایی که در لایه قرمز قرار دارند، با محدودیت‌های بیشتری ساخته شوند و در ساخت و ساز آن‌ها از پنجره‌های دو یا چند جداره برای جلوگیری از آلودگی صوتی استفاده شود. این محدودیت‌ها باید در صدور پایان کار نیز اعمال شود.

میرزایی قمی با اشاره به تبعات منفی آلودگی صوتی بر سلامت انسان گفت: آلودگی صوتی تبعات متعددی روی سلامتی انسان دارد و این تاثیرات به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند. آلودگی صوتی موضوعی است که تاکنون کمتر از آلودگی هوا به آن پرداخته شده است و علاوه بر تبعات بلند مدت روی سلامتی انسان، سبب بروز اضطراب و پرخاشگری نیز می‌شود.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: سطح استاندارد تراز صوتی برای مناطق مسکونی در روز ۵۵ دسی بل و در شب ۴۵ دسی بل است این در حالیست که بر اساس نقشه استخراج شده در مجاور بیشتر معابر تهران سطح صدا بسیار فراتر از استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست است.

میرزایی قمی با تاکید بر لزوم توجه به استانداردهای آلودگی صوتی در فرایند معاینه فنی گفت: در معاینه فنی در کنار موضوعات ایمنی و آلودگی هوا، آلودگی صوتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. این سنجش تنها در مراکز معاینه فنی شهر تهران و برای خودروهای سواری در حال انجام است و در سایر مراکز معاینه فنی کشور صورت نمی‌گیرد.

منبع: ایسنا

پیام بگذارید