به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هما عاطفیکتا امروز (جمعه، ۱۹ اردیبهشت) در حاشیه دومین روز از بیستونهمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه هماکنون بخش عمدهای از صادرات محصولات پتروشیمی کشور به کشورهای آسیائی انجام میشود، اظهار کرد: یکی از اهداف راهبردی ما در بخش بینالملل، توسعه بازارها و مقاصد صادراتی است. این هدف با رویکرد افزایش قدرت چانهزنی ایران در بازار جهانی پتروشیمی و پرهیز از وابستگی به یک یا چند مقصد خاص دنبال میشود.
وی با اشاره به چالشهای لجستیکی در توسعه بازارها گفت: فراهم بودن زیرساختها برای صادرات پایدار بسیار حیاتی است. بهعنوان مثال، با برخی کشورها بهویژه در قاره آفریقا، نه پرواز مستقیم داریم و نه خطوط کشتیرانی منظم که این موضوع صادرات به این مناطق را دشوار میسازد. پس دولت و دستگاههای مسئول برای رفع این چالشها در حال برنامهریزی است. در همین راستا، مذاکراتی برای راهاندازی حملونقل ریلی در کنار حملونقل دریایی در حال انجام است تا هزینههای صادرات برای شرکتها بهصرفهتر شود. همچنین در حوزه آفریقا افزون بر بعد مسافت و نیاز به کشتیهای خاص، چالشهایی در زمینه مالی نیز وجود دارد که در حال رایزنی برای رفع آنها هستیم، چه با بانک مرکزی و بانکهای داخلی و چه با شرکتهای حملونقل بینالمللی.
نقش مثبت وزارت امور خارجه در توسعه صادرات
رئیسکل امور بینالملل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به نقش مثبت وزارت امور خارجه و سفارتخانهها در توسعه صادرات عنوان کرد: خوشبختانه سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف همراهی بسیار خوبی با ما دارند؛ چه در زمینه نیازسنجی بازار کشور محل مأموریت و چه در زمینه شناسایی ظرفیتهایی که میتوانیم تأمینکننده آنها باشیم. این همراهی منجر به اجرای بهتر پروژههای صادراتی و فراهم شدن بسترهای لازم برای توسعه بازارها شده است.
عاطف یکتا با اشاره به تعاملات جاری با وزارت راه و شهرسازی افزود: در زمینه رفع موانع کشتیرانی و حملونقل دریایی، مذاکرات و همکاریهای مؤثری با شرکت ملی کشتیرانی ایران و معاونتهای مربوطه در وزارت راه در حال انجام است. هدف این است که راهحلهای عملیاتی و پایدار برای عبور از موانع موجود شناسایی و اجرایی شود.
ضرورت برندسازی جهانی در صنعت پتروشیمی
وی با تأکید بر اهمیت برندسازی در صنعت پتروشیمی گفت: محصولات پتروشیمی ایران از نظر کیفیت در دنیا شناختهشده و خواهان زیادی دارند، اما بهدلیل تحریمها و محدودیت در فروش مستقیم، ناچاریم در بسیاری از موارد محصولات را با روشهای دیگر عرضه کنیم. این موضوع سبب شده که برند اصلی ایران در بازارهای نهایی کمتر دیده شود و قدرت تأثیرگذاری آن کاهش یابد.
رئیسکل امور بین الملل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در برخی محصولات، امکان تهاتر با کشورهای منطقه وجود دارد که برای طرف مقابل جذابیت دارد، بیان کرد: همچنین در برخی موارد، قیمت محصولات ایران پایینتر از رقبای منطقهای است که این موضوع برای مشتریان یک مزیت رقابتی جدی به شمار میرود.
استقبال از سرمایهگذاری خارجی
عاطف یکتا درباره سیاستهای پیشبینی شده در جذب سرمایهگذاری خارجی گفت: صنعت پتروشیمی ایران از سرمایهگذاری خارجی استقبال میکند. در بیست و نهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی نیز مذاکرات اولیهای با چندین سرمایهگذار خارجی برنامهریزی شده تا پروژههایی را که ظرفیت سرمایهگذاری دارند به آنها معرفی کنیم. این پروژهها میتوانند هم سودآور باشند و هم همسو با اهداف توسعهای صنعت پتروشیمی قرار گیرند. در نمایشگاههایی مانند اکسپو ۲۰۲۵ نیز مذاکراتی با کشورهایی چون چین و اتیوپی در حوزه احداث پلنتهای مشترک و سرمایهگذاری خارجی انجام شده است.