به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، فرش ایرانی جلوه ای از هویت و تمدن کشورمان است که با طرح های منحصر به فرد، نقشها و پتینههای زیبا، گرههای ظریف و هنرمندانه، تنوع رنگ ها برای همه سلیقه ها مورد استقبال قرار می گیرد.
تنوع و گستردگی فرش دستباف در اندازه های مختلف از تابلوهای کوچک تا فرش های بزرگ این فرصت را برای خریداران فراهم کرده است تا بتوانند خانه ها و مراکز فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تجاری را از این هنر ایرانی با طرح های مختلف تزیین کنند.
فرش های ایرانی به خاطر نوع کیفیت و مرغوبیتی که دارد نه تنها مورد استقبال ایرانی ها قرار گرفته است بلکه گردشگران از کشورهای دیگر نیز شیفته هنر فرش ایرانی شده و آن را در اندازه های مختلف به ویژه تابلو فرش خریداری می کنند و در خانه های خود قاب می کنند. همچنین فرش یکی از هدایای ارزندهای است که در بسیاری از مراسم ها و آیین ها به خارجیان هدیه داده می شود و مورد استقبال آنان قرار می گیرد.
فرش ایرانی با اینکه دارای زیبایی منحصر به فرد و با الیاف طبیعی و محیط زیستی یکی از بهترین انتخاب ها برای خانه هاست اما به خاطر قیمت بالای آن و وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، مدت هاست که در سبد خانوار کمرنگ شده است و نیاز به احیای فرهنگسازی استفاده از فرش دستباف ایرانی هستیم.
هر چنده عده ای معتقد هستند که فرش دستباف گرانتر از فرش ماشینی است اما این باورهای غلط و عامیانه است چرا که انواع مختلفی از فرش ها با الیاف مختلف و متنوع وجود دارد از فرشهای باکیفیت ارزان قیمت از نقاط مختلف کشورمان تا فرشهای گرانقیمت و فرشهای بادوام.
در باره بازگشت فرش دستباف ایرانی به سبد خانوار با عبدالله بهرامی رئیس کمیسیون صنایع دستی، فرش و گردشگری اتاق تعاون ایران و زهرا کمانی رئیس مرکز ملی فرش ایران و به گفت و گو نشستیم.
عبدالله بهرامی رئیس کمیسیون صنایع دستی، فرش و گردشگری اتاق تعاون ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به اینکه خرید فرش دستباف حمایت از بافندگان است، میگوید: در گذشته مردم رغبت بیشتری به خرید فرش های دستباف داشتند که اکنون به خاطر شرایط اقتصادی و نبود فرهنگ سازی درست در این زمینه، فرش ایرانی جایگاه واقعی خود را روز به روز از دست می دهد هر چند فرش دستباف مشتری های منحصر به فرد خود را دارد.
وی ادامه می دهد: برای فرهنگسازی گرایش مردم به فرش های دستباف ایران باید با استفاده از ظرفیت های تبلیغاتی و رسانه ای در این زمینه اقدام کرد.
رئیس کمیسیون صنایع دستی، فرش و گردشگری اتاق تعاون ایران اضافه می کند: در سال های گذشته تعداد افرادی که حجره های فرش فروشی داشتند در هر محله و خیابان زیاد بود اما امروز شاهد تغییر مشاغل این افراد و تعطیلی بسیاری از مغازه ها و حجره ها در حوزه شهر هستیم.
حمایت از بافنده و خریدار با تسهیلات ارزان قیمت
وی با تاکید بر اینکه برای خرید فرش نیاز به حمایت از تولید کننده و مصرف کننده داریم می گوید: به همه مشاغل تسهیلات و خدمات بیمه ای ارائه می کنند در حالی که بافندگان و صادرکنندگان فرش از تسهیلات ارزان قیمت بی نصیب مانده اند.
بهرامی بیان می کند: در طول این سال ها، حتی یک ریال هم به بافندگان فرش اختصاص ندادهاند؛ این بی عدالتی است که برای یک قشر تسهیلاتی اعطا شود اما برای صنف دیگری هیچ خدماتی ارائه نشود.
وی با اشاره به اینکه مواد اولیه فرش دستباف به خاطر استفاده از الیاف طبیعی و سایر ملزومات وارداتی، برای تولیدکننده گران تمام می شود، میگوید: این گروه از تولیدکنندگان نیاز به حمایت دارند.
این فعال صنعت فرش دستباف یادآور شد: بالغ بر ۶۰ میلیون دام سبک در کشور داریم که سالانه ۵۰ میلیون تن پشم تولید می کنند اما مقدار بسیار زیادی از این پشم ها بین رفته، یا حتی سوزانده و صادر می شود در حالی که ظرفیت مناسبی برای فرش بافی است.
رئیس کمیسیون صنایع دستی، فرش و گردشگری اتاق تعاون ایران ابراز می کند: برای تقویت استفاده از فرش دستباف ایرانی نیاز به هماهنگی بین دستگاه ها و تعامل سازنده در حوزه تولید و واردات مواد اولیه است تا موانع تولید فرش حل شود چراکه اگر فرش دستباف از خانه های مردم برود همه سرمایه گذاران، بافندگان و فروشندگان فرش نیز نمی توانند ادامه حیات بدهند و به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال در این حوزه به کمترین حد خود می رسد.
وی با عنوان اینکه فرش دستباف ۹۰ درصد ارزش افزوده ایجاد می کند ادامه می دهد: گرایش مردم به سمت استفاده از فرش نه تنها در عرصه داخلی بلکه در عرصه بین المللی نیز می تواند منجر به افزایش و ارتقای کیفیت و محصولات شود.
بهرامی خاطر نشان می کند: فرش ایرانی به خاطر استفاده از الیاف طبیعی و رعایت مسائل بهداشتی بیش از فرش های ماشینی مورد استقبال مردم قرار می گیرد ضمن اینکه در عرصه بین المللی نیز جایگاه ویژه ای در گذشته داشته است.
جایگزینی کفپوش های مدرن به جای فرش دستباف
زهرا کمانی رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا می گوید: فرش در گذشته به عنوان یکی از کفپوش ها استفاده می شد که امروزه ورود کفپوش های مدرن و متنوع با سلیقه های مختلف به بازار، نقش فرش دستباف را در خانه های مردم کمرنگ کرده است.
وی افزود: هر چند به اعتقاد بسیاری از مردم، هیچ چیز نمی تواند جای فرش ایرانی را بگیرد اما سلیقه های مختلف باعث گرایش مردم به سایر کفپوش ها و همچنین فرش ماشینی شده است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه در گذشته رغبت عمومی برای مصرف فرش ایرانی پررنگ بود، می گوید: اکنون به خاطر شرایط تحریمی، عرضه نشدن فرش ایران در سکوهای خارجی و تنوع در سایر کفپوش ها شاهد هستیم که فرش ایرانی از آن استقبالی که در گذشته داشت کم رنگ تر شده است.
وی اضافه می کند: در واقع ما روی بحث دیجیتال مارکتینگ و فروش مجازی فرش کار نکرده ایم در حالی که باید در تکنولوژی های جدید ورود پیدا بکنیم و در تبلیغات داخلی و خارجی، فرش دستباف ایرانی را عرضه کنیم.
کمانی عنوان می کند: در گذشته فرش ما در آمریکا جایگاه ویژه ای داشت و حدود ۷۰ درصد فروش و صادرات فرش به این کشور بود اما به خاطر شرایط تحریمی این بازار را از دست دادیم به گونه ای که حتی نمی توانیم فرش ایرانی را در سایت آمازون قرار دهیم.
اکنون به خاطر شرایط تحریمی، عرضه نشدن فرش ایران در سکوهای خارجی و تنوع در سایر کفپوش ها شاهد هستیم که فرش ایرانی از آن استقبالی که در گذشته داشت، کم رنگ تر شده است.
فرش دستباف ایرانی از ارزان تا گرانقیمت
وی با تاکید بر اینکه باید فرش دستباف ایرانی به سبد خانوار بازگردد، می گوید: فرش اصالت و فرهنگ کشورمان است که باید این فرهنگ را در بین نسل جدید نهادینه کنیم در گذشته بسیاری از زنان در خانه ها قالی می بافتند اما امروز سهم بافندگی بسیار کاهش پیدا کرده است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران می گوید: مردم فکر می کنند که قیمت همه فرش های دستباف ایرانی گران است در حالی که نسبت به شهر تولیدکننده، رج، رنگ و تراکم قیمت ها متفاوت است به عنوان مثال قیمت فرش تبریز ۱۰۰رج با فرش اصفهان با ۲۰ رج متفاوت است.
وی خاطر نشان می کند: اکنون قیمت فرش ماشینی ارزان تر از فرش ایرانی نیست با همان قیمت فرش ماشینی می توان فرش دستباف اقتصادی تهیه کرد ضمن اینکه طول عمر فرش دستباف بسیار بیشتر از سایر فرش هاست.
روش اقساطی فروش فرش دستباف
کمانی با بیان اینکه فرش هایی با صرفه اقتصادی باید در سبد خرید مردم قرار گیرد، از برنامه ریزی برای فروش فرش های اقتصادی خبر می دهد و می گوید: در این طرح سامانهای تهیه می شود و خریدار فرش می تواند طرح و فرش مورد نیاز را سفارش دهد و ماهانه اقساط را واریز کند تا بافنده بر اساس سلیقه مشتری اقدام به بافندگی کرده و در موعد مقرر فرش را تحویل دهد.
وی عنوان می کند: این اقدام باعث می شود تا زمانی که فرش مرحله به مرحله پیشرفت می کند و بعد از اتمام بافت به دست خریدار می رسد اقساط پرداختی نیز تمام شده و بافنده نیز مواد اولیه را تهیه کرده و مشکلی در تامین مواد نداشته باشد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران می گوید: استفاده از روش های اقساطی برای فروش فرش می تواند زمینه را برای فرهنگسازی بهره مندی از فرش دستباف ایرانی و رونق تولید فراهم کرد.
به جای طلا و سکه روی فرش سرمایه گذاری کنیم
وی با اشاره به اینکه شاهد سرمایه گذاری مردم در سکه و طلا هستیم، می گوید: فرش ارزش افزوده بالایی دارد و روز به روز بر قیمت و ارزش آن افزوده می شود از این رو ارزش سرمایه گذاری دارد.
کمانی ابراز می کند: خیلی از افراد حاضر هستند سکه و طلا یا لوازم خانگی گرانقیمت و فرش های ماشینی آکریلیک بخرند اما فرش دستباف با مواد طبیعی را خریداری نکنند این در حالی است که هر وسیله ای عمری دارد اما فرش حتی پس از پوسیدگی نیز قابل مرمت و تبدیل شدن به تابلو را دارد.
وی خاطر نشان می کند: فرش به خاطر استفاده از مواد ارگانیک و طول مدت بالا عمر صد ساله دارد امروزه فرش هایی در موزه ها داریم که قدمت چندین صد ساله را دارند حتی بعد از پوسیدگی نیز امکان بازگردانی دارد و از نقش و نقوش فرش در تابلوهای کوچک و بزرگ استفاده می کنند.
قرار گرفتن فرش در سبد خانوار نه تنها راهکار حمایتی از بافنده و سرمایه گذار است بلکه نشانگر هویت ملی کشورمان است که نقش بستن آن در خانه ها جلوه ای از تمدن اسلامی و ایرانی است که به آن می بالیم.