به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه ایران نوشت: حتی دلالانی که خودروهای وارداتی را با هدف کسب سود خریداری کرده بودند، ناچار به تعدیل قیمتها شدند. این امر ناشی از کاهش شدید تقاضا برای خرید خودرو است که بهوضوح بر وضعیت بازار تأثیر گذاشته است.
با توجه به ثبات قیمت دلار و روند مذاکرات سیاسی، به نظر میرسد که در هفتههای آینده تغییرات عمدهای در بازار خودرو نخواهیم داشت و این بازار همچنان در سکوت و رکود به فعالیت خود ادامه خواهد داد. انتظار میرود خرید و فروشها در این حوزه همچنان محدود و کمرمق باقی بماند.
اما آیا میتوان به کاهش قیمت خودروها در آینده امیدوار بود؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که اگر توافقی در کار باشد، قطعاً بازار عرضه و تقاضا به نفع خریداران تغییر خواهد کرد و قیمتها بهتدریج کاهش خواهند یافت. این تغییر میتواند به حیات دوباره بازار خودرو و بهبود شرایط برای مصرفکنندگان منجر شود.
چرخش بازار خودرو به نفع خریداران
در هفتههای اخیر، شاهد افزایش قیمت خودروهای مونتاژی به دلیل دیون دولتی بودهایم که اعتراضات مشتریان را به دنبال داشت. اگر وضعیت بازار خودروهای وارداتی به همین شکل فعلی ادامه یابد، تقاضا برای این خودروها و حتی خودروهای داخلی بهشدت کاهش خواهد یافت. در این شرایط، تمامی شرکتها ناچار خواهند بود شرایط بهتری برای جذب مشتریان خود ارائه دهند؛ شرایطی مانند اقساط بدون سود یا گارانتیهای رایگان که در زمانهایی که واردات با محدودیتهای کنونی مواجه نبود، متداول بوده است.
در آن دوران، مردم میتوانستند خودروهای لوکسی مانند بنز و بامو را بهصورت اقساطی خریداری کنند و شرکتهایی برای بقا و رقابت در بازار، گارانتی رایگان دوساله به مشتریان خود ارائه میکردند. بنابراین، در صورت نهاییشدن توافق و افزایش واردات، این تغییرات به نفع مصرفکنندگان خواهد بود و منجر به ایجاد رقابتی سالم میان شرکتها خواهد شد.
در این شرایط، دیگر نیازی به ایستادن در صفهای طولانی برای خرید خودرو نخواهد بود و شرکتهای عرضهکننده ناچار به احترام به حقوق مشتریان و ارائه خدمات بهتر خواهند بود.
در پایان باید تأکید کرد در صورت عدم دخالتهای غیرضروری و ادامه روند فعلی، بازار خودرو به سمت ثبات قیمتی و کاهش حبابها حرکت خواهد کرد. از سوی دیگر، واردات خودرو، حتی در مقیاس محدود میتواند تأثیر مثبتی بر بازار داشته باشد.