ایران‌خودرو با وزارت صمت اتمام‌حجت کرد؛ نمی‌فروشیم

0


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، تنش میان بزرگ‌ترین خودروساز کشور و نهاد سیاست‌گذار صنعت خودرو به مرحله‌ای جدید وارد شده است. مدیرعامل ایران‌خودرو در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو در تهران صراحتاً اعلام کرد که با قیمت‌های فعلی امکان فروش محصولات وجود ندارد. این اظهارنظر در حالی مطرح شد که معاون وزارت صمت از حل مساله قیمت‌گذاری خودرو در خردادماه خبر داده بود.

حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، با اشاره به اینکه برای حل مساله قیمت‌گذاری خودرو نیاز به هماهنگی میان ۲۹ نهاد تصمیم‌گیر است، وعده داد که تا پایان خردادماه این مساله حل خواهد شد.

ایران‌خودرو ۲۱ اردیبهشت‌ماه طی نامه‌ای رسمی به وزارت صمت اعلام کرده که با قیمت‌های فعلی حاضر به عرضه خودرو نیست. با گذشت ۲۰ روز، هنوز هیچ پاسخی از سوی وزارت صمت دریافت نشده است. پیرمحمدی با اشاره به افزایش ۶۴ درصدی نرخ ارز از آذرماه تاکنون تأکید کرد که تولید با قیمت‌های فعلی منجر به زیان انباشته شده و بدهی به قطعه‌سازان به سطح نگران‌کننده‌ای رسیده است.

وی با بیان اینکه اگر سازمان حمایت همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار داشته باشد، ایران‌خودرو آمادگی دارد محصولات خود را در بورس کالا عرضه کند، گفت: «ادامه این روند ممکن است سرنوشت ایران‌خودرو را شبیه کارخانه ارج کند.»

پیرمحمدی همچنین بر لزوم فراهم‌سازی بستر مناسب برای حفظ سرمایه داخلی تأکید کرد و افزود: «هیچ سرمایه‌گذار خارجی بدون اصلاح سیاست‌ها حاضر به ورود نخواهد شد. از زمان واگذاری به بخش خصوصی، ما دو پلتفرم جدید طراحی کرده‌ایم اما ادامه این مسیر به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و این در حالی است که شرکت در حال ضرردهی است.»


بازگشت خودروسازان چینی به اروپا؛ قاره سبز در شوک نفوذ اژدهای زرد

اقتصادنیوز: خودروسازان چینی در برابر تعرفه‌های سنگین اتحادیه اروپا عقب‌نشینی نکرده‌اند؛ آن‌ها با تمرکز بر مدل‌های هیبریدی و کاهش چشمگیر قیمت‌ها، موفق شدند دوباره سهم بازار خودروهای برقی و احتراقی اروپا را به‌دست آورند. داده‌ها نشان می‌دهد برندهایی مانند بی‌وای‌دی و ام‌جی اکنون تهدیدی جدی برای رقبای اروپایی محسوب می‌شوند و حتی در برخی بازارها از تسلا نیز پیشی گرفته‌اند.

اظهارات مدیرعامل ایران‌خودرو در کنار موضع انفعالی وزارت صمت نشان می‌دهد که نظام قیمت‌گذاری فعلی به بن‌بست رسیده و اصلاح آن به یک ضرورت فوری تبدیل شده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان نیز پیش‌بینی کرده بودند که در خردادماه باید منتظر افزایش قیمت خودرو بود. اکنون با صراحت ایران‌خودرو در امتناع از فروش، این احتمال تقویت شده است.

دوهفته پیش نیز «دنیای اقتصاد» در گزارشی از توقف فروش خودرو در ایران خودرو خبر داده بود؛ این در شرایطی است که این شرکت در خبری بر ادامه فروش محصولات ایران خودرو تاکید کرده بود.

با این حال نکته کلیدی اینجاست که واگذاری مدیریت خودروسازان بدون اصلاح نظام سیاست‌گذاری و تعیین تکلیف نهایی درباره نقش دولت در قیمت‌گذاری، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. همان‌طور که مدیرعامل ایران‌خودرو تأکید کرده، شرکت‌های زیان‌ده نه‌تنها نمی‌توانند توسعه یابند، بلکه توان جذب سرمایه را نیز از دست می‌دهند. باید دید وزارت صمت در مهلت باقی‌مانده تا پایان خرداد، آیا می‌تواند راه‌حلی برای این بحران مزمن بیابد یا نه.

پیام بگذارید