قیمت ساده‌ترین خودروی وارداتی ۳۰۰میلیون تومان است

0 190

به گزارش نیکان شهر: عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو درباره خودروهای وارداتی اقتصادی گفت: ساده‌ترین خودرویی که می‌توان با استانداردهای صنعت خودرو وارد کشور کرد دست‌کم ٨ هزار دلار قیمت دارد و با محاسبات هزینه‌های حمل، گمرکی و خدمات پس از فروش و شماره‌گذاری، بیمه و ٩ درصد ارزش افزوده بیش از ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد آن هم یک خودروی اقتصادی!

وی با اعلام اینکه “ما مسئولیت تأمین ۱۰۰ درصد قطعات مورد نیاز ایران خودرو برای تولید و بخشی از قطعات ایساکو برای خدمات پس از فروش را به‌عهده داریم”، گفت: مطابق با دستورات رئیس جمهور، پروژه عبور مستقیم به‌خوبی در ایران خودرو اجرا شده است و به همین دلیل تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ از ٨٢هزار دستگاه به زیر ١١هزار دستگاه رسیده است و به‌زودی صفر خواهد شد.

پیرمحمدی اضافه کرد: قیمت تمام‌شده محصولات به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه افزایش یافته است، اما در مسیر کاهش ارزبری تلاش‌های بسیاری شده است.

مدیرعامل ساپکو با اعلام اینکه “در دی ماه گذشته ایران خودرو بیش از ۹۰ هزار خودروی ناقص در کف داشت، اما امروز در حال صفر کردن خودروهای کف در سایت‌های سراسر کشور هستیم”، اظهار داشت: البته ما در صنعت قطعات الکترونیکی عقب هستیم و اگر بین چین و تایوان بحرانی به وجود بیاید همه صنایع در جهان دچار مشکلات بسیاری می‌شوند زیرا این ۲ کشور تأمین‌کنندگان بزرگ قطعات الکترونیکی هستند، علاوه بر این ما تحریم‌ها را هم داریم که کارمان را سخت‌تر می‌کند.

مدیرعامل ساپکو گفت: رشد اقتصادی حاصل اشتغال است و تعداد شاغلان وقتی در یک کشور بیشتر است رشد اقتصادی نیز افزایش می‌یابد. امروز گوشی‌های تلفن همراه ساخت آلمان دست‌کم ۵۰۰ دلار است که می‌شود ۵ بشکه نفت ما. تولید در آن کشور محصول‌محور است اما ما خام‌فروشی می‌کنیم، به این ترتیب این محصول نهایی همچون خودرو است که ارزش دارد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که در کشور از محصول نهایی حمایت نشود و خام‌فروشی در اولویت باشد همین می‌شود، مثلاً مواد اولیه با قیمت جهانی در بورس عرضه می‌شود و به‌جای این‌که با قیمت مناسب و آسان به دست تولیدکننده برسد تا محصول نهایی با هزینه کم‌تر تولید شود و قیمت پایین‌تر، گاهی قیمت مواد اولیه در بورس حتی از قیمت جهانی هم بالاتر است.

وی در خصوص کیفیت تولیدات نیز گفت: برنامه‌های کیفی کاملاً در جریان است اما تا بیاید برای مردم ملموس شود قدری طول می‌کشد. باید مردم در این خصوص قضاوت کنند. ما بر اساس شاخص‌های مؤسسات غیردولتی همچون ISQI صحبت می‌کنیم که مبنای کیفی برای ما هستند.

وی اضافه کرد: قیمت فلزاتی که ما در خودرو مصرف می‌کنیم معادل با بورس فلزات لندن است، قیمت تمام‌شده خودرو قطعاً با این روند بالا می‌رود و حالا تصور کنید قیمت هم دستوری باشد.

وی تصریح کرد: تنها رینگ آلومینیومی در هر خودرو که ۴ عدد است حدود ۴۴ کیلوگرم آلومینیوم نیاز دارد که کیلویی ٨۵ هزار تومان است که ٣ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان که با هزینه‌های فرایند ساخت می‌شود حدود ۵ میلیون تومان که با ۵ حلقه لاستیک می‌شود حدود ٨ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ما مجبور شدیم این رینگ را به‌دلیل قیمت بالا حذف کنیم.

تأثیر قیمت مواد اولیه در تولید خودرو حدود ۷۰ درصد است و آنالیز قیمت رینگ مشتی نشانه خروار است. در سال ۱۴۰۰ قیمت تمام‌شده پژو۲۰۶ تیپ٢ بدون ارزش افزوده و سود ١۶٩ میلیون تومان بوده است که ١٢ برابر سال ۹۰ است و در بازار این خودرو ۲۴۰ میلیون تومان قیمت داشت که ١٩ برابر سال ۹۰ بود. قیمت دستوری باعث شده است بابت هر خودروی ۲۰۶ تیپ٢ دست‌کم ۴۵ میلیون تومان ضرر کنیم. اگر اجازه می‌دادند با قیمت واقعی خودرو را بفروشیم باعث افزایش تولید، عرضه و کاهش قیمت می‌شد و نه ما ضرر می‌کردیم و نه مشتریان.

وی گفت: بنگاه اقتصادی که ضرر می‌دهد یا بهره‌وری و مدیریت ندارد یا با قیمت تکلیفی تولید می‌کند، کدام نقش بیشتری دارد؟ من هم مدیریت را قبول دارم هم قیمت‌های دستوری را اما نقش قیمت‌های دستوری در این ضرر بسیار بیشتر است. اگر ما تولید را رها کنیم بیش از ۶۰ صنعت دیگر هم از تولید بازمی‌مانند. مشتری اصلی فولاد، آلومینیوم و… خودروسازی است.

منبع: تابناک

پیام بگذارید