به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حمید محلهای روز سه شنبه در نشست هفتمین نمایشگاه صنعت پخش که از ۲۴ تا ۲۷ تیر ماه برپا می شود، اظهار داشت: صنعت پخش، سرمایه کشور محسوب می شود که مشکلات توزیع را حل کرده است و به صورت مساله محور مسایل را پیگیری و پیاده سازی می کند.
وی ادامه داد: این صنعت باید به سمت سیستماتیک و هوشمندسازی حرکت کند تا افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها را شاهد باشیم.
مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت به اختلال در سامانه جامع تجارت اشاره کرد و گفت: این یکی از مهمترین سامانه ها در حوزه تجارت است که به سامانه شرکت های پخش اتصال دارد به طوری که روزامه ۶۰ هزار تراکنش از سوی شرکت های پخش صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: این سامانه اطلاعات کامل از خرده فروشی ها را در اختیار توزیع کننده ها قرار داده است؛ ثبت اطلاعات و شفافیت در وزارت صمت دنبال می شود هر چند سامانه ها اختلال دارند این موضوع برطرف می شود ولی امکان حذف سامانه ها وجود ندارد.
زنجیره توزیع در بعضی از کالاها وجود ندارد
در ادامه این نشست، سهراب کارگر رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران اظهار داشت: در تمام گروه های کالایی، صنعت پخش نقش توزیع کننده دارد اما بعضی از شرکت ها از دانش و توانمندی زنجیره توزیع استفاده نمی کنند و باعث چندین برابر شدن قیمت یک کالا در بازار می شود.
وی ادامه داد: قیمت توزیع کالاها توسط صنعت پخش در کشور یکسان است به عنوان مثال قیمت آب معدنی در تهران و سیستان و بلوچستان یکسان است این در حالی است که بدون استفاده از سیستم صنعت پخش منجر می شود تا قیمت یک کالا در شمال با جنوب تهران متفاوت و حتی قیمت ها ۱۰ برابر باشد.
رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران با بیان اینکه صنعت پخش اکنون ۲ هزار و ۷۰۰ عضو دارد گفت: این انجمن دارای سند راهبردی اقتصادی است که اجرای آن بستگی با شرایط کشور دارد.
وی بیان کرد: صنعت پخش بهترین صنعت توزیع در کشور است و دما و رطوبت کالاها را در هنگام توزیع رهگیری و کنترل می کنند ضمن اینکه نیازمند دانش و تکنولوژی های جدید هستیم که به خاطر شرایط تحریمی وارد کشور نمی شود.
کارگر با بیان اینکه ۱۲۰ هزار نیرو در این انجمن عضو هستند گفت: این صنعت با سه هزار تامین کننده در ارتباط است که ماموریت توزیع ۱۰۰درصد کالاهای دارویی و ۹۰درصد سایر کالاها را برعهده دارد.
وی افزود: این انجمن ۲۰ شعبه در سراسر کشور با چهار میلیون متر مربع انبار کنند و معمولی دارد همچنین ۲۵ هزار خودروی سنگین و نیمه سنگین خدمات توزیع را ارائه می کنند.
وی ادامه داد: ایجاد شرکت های لجستیک که در صنعت پخش مورد توجه قرار گرفته است در همین راستا ۲۰ شرکت مجوز لجستیک را دریافت کردند.
رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران با بیان اینکه باید از هوش مصنوعی و تکنولوژی های جدیدتر صنعت پخش استفاده کرد گفت: امروز نیاز به توسعه خدمات در زنجیره تامین با تولیدکنندگان داریم.
وی خاطر نشان کرد: صنعت پخش را اگر در حمزه کسب و کارها طبقه بندی کنیم جزو پیچیده ترین صنایع است.
کارگر با اشاره به اینکه ششمین رویداد صنعت پخش سال گذشته در کیش برگزار شد گفت: آن نمایشگاه با رضایتمندی ۹۶ درصدی برگزار شد که رشد۲۰ درصدی قراردادها رقم خورد.
وی خاطر نشان کرد، هفتمین نمایشگاه بین المللی صنعت پخش ایران امسال از ۲۴ تا ۲۷ تیرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی ایران مال از ساعت ۱۶ تا ۲۱ برپا می شود.
حضور ۹۵ شرکت در نمایشگاه صنعت پخش
در ادامه این نشست، احمد شیروانی دبیر کل انجمن صنعت پخش ایران با اشاره به اینکه ۹۵ شرکت در این نمایشگاه شرکت می کنند گفت: این شرکت ها در هشت هزار متر مربع به معرفی خدمات می پردازند.
وی ادامه داد: گروه های کالایی این دوره از نمایشگاه شامل صنایع غذایی و نوشیدنی، دارویی و بهداشتی، صنایع خودروسازی و قطعات یدکی، صنعت لجستیک و حمل و نقل، صنعت تولید تجهیزات فروش و پخش، صنایع بسته بندی و چاپ و سایر موارد است.
دبیر کل انجمن صنعت پخش ایران با بیان اینکه اختلال سامانه ها در حوزه تجارت مشکلاتی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است گفت: سامانه های متعددی از سوی نهادهای مختلف ارایه شده است که دارای اختلال هستند.
وی ادامه داد: صنعت پخش مشکلاتی از جمله بحث سوخت دارد که باید از وزارت نفت مجوز دریافت کند تا تامین سوخت خودروهای توزیع کنده را داشته باشد.
شیروانی اضافه کرد: صنعت پخش باید مجوز از وزارتخانه های صمت، بهداشت و نفت دریافت کند که این اقدامات یکپارچه سازی نشده و منجر به بروز مشکلات شده است.