علیاصغر عباسی در گفتوگو با خبرنگار شانا درباره اقدامهای انجامشده بهمنظور پیشگیری از قاچاق سوخت در کشور از اجراسازی طرح سامانه کاشف بهصورت آزمایشی خبر داد و اظهار کرد: در این طرح با همکاری سازمان راهداری، سه پارامتر اصلی شامل بارنامه صادرشده، نقاط سوختگیری و تصاویر دوربینهای ترافیکی مورد ارزیابی قرار میگیرند و چنانچه تطابقی میان آنها وجود نداشته باشد، بارنامه بهعنوان صوری شناسایی شده و اقدامهای لازم در زمینه برخورد با شرکت صادرکننده انجام میشود.
وی با بیان اینکه مقابله با بارنامههای صوری، نیازمند شناسایی شرکتهایی است که اقدام به صدور این مدارک جعلی میکنند، چراکه اگر شرکت صادرکننده وجود نداشته باشد، متقاضی قادر به اخذ بارنامه صوری نخواهد بود، افزود: تمرکز برخورد قضایی باید بر صادرکنندگان بارنامههای صوری باشد، از این رو تلاشهای همهجانبه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در مسیر کنترل عرضه خارج از شبکه، متمرکز بر برخورد با تخلفات و مصرفسازیهای غیرواقعی در بخشهای مختلف همچون حملونقل، کشاورزی، صنایع و نیروگاههاست.
سدف؛ ستون اصلی تخصیص سوخت
معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در تشریح سدف (سامانه درخواست فرآوردههای نفتی)، این سامانه را ستون اصلی احراز هویت و تخصیص سوخت دانست و بیان کرد: شرکت ملی پخش بر پایه زیرساختهای سامانهای دقیق، امکان تخصیص سوخت بدون احراز هویت را از بین برده و هیچ فرآوردهای بدون شناسایی متقاضی از طریق نهادهای متولی عرضه نمیشود. در بخش حملونقل، با تطابق سهجانبه بارنامه، سوختگیری کارت و مسیر ثبتشده در دوربینهای راهداری، موارد بارنامههای صوری شناسایی و شرکتهای متخلف برای اقدامهای قضایی معرفی شدهاند.
عباسی به نقش جهاد کشاورزی، سازمان راهداری، صنعت، معدن و تجارت، بنادر، شیلات و دیگر سازمانهای متولی در معرفی مصرفکننده واقعی اشاره کرد و گفت: اگر هرکدام از سازمانها در معرفی دقیق مخاطب دقت نکنند، امکان مصرفسازی غیرواقعی و انحراف سوخت وجود دارد، از این رو، نظارت و همافزایی بین دستگاهها اقدامی ضروری برای پیشگیری از عرضه خارج از شبکه است.
وی با تأکید بر اینکه عرضه خارج از شبکه فرآوردهها، محصول ضعف در فرآیند مصرفسازی از سوی دستگاههای ذیربط است و اگر نظارت و دقت لازم اعمال شود، در عمل پدیدهای به نام قاچاق یا انحراف عرضه شکل نمیگیرد، بیان کرد: در برخی موارد، سرعت مصرف سوخت در نیروگاهها از سرعت تخلیه فرآورده بیشتر است که این مسئله نیازمند دقت بیشتر در ثبت ورود، تحویل و مصرف بارنامهای فرآوردههاست تا از هرگونه انحراف جلوگیری شود.
افزایش قابلتوجه ذخایر سوخت نیروگاهی
معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در پاسخ به آخرین وضع ذخایر سوخت نیروگاهی گفت: امسال نسبت به پارسال شاهد رشد قابلتوجهی در ذخایر هستیم، بهگونهای که در هر دو بخش نفتکوره و نفتگاز، ظرفیت ذخیرهسازی سوخت نیروگاهی نسبت به مدت مشابه پارسال (ابتدای فروردین تا پایان تیر ۱۴۰۳) افزایش قابلتوجهی داشته است.
عباسی به تغییر زمانبندی مصرف در نیروگاهها اشاره کرد و افزود: مصرف فرآورده نیروگاهی که پیشتر محدود به نیمه دوم سال بود، هماکنون به کل سال گسترش یافته و تبدیل به مصرفی ۳۶۵ روزه شده است که این تغییر الگوی مصرف، نیازمند برنامهریزی دقیق و پاسخگویی سریع در تأمین فرآورده از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی است.
وی در تشریح لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد مردم از سهمیه ۱۶۰ لیتری خود (۶۰ لیتر با نرخ ۱۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر با نرخ ۳۰۰۰ تومانی) استفاده میکنند، اما بخش قابلتوجهی از آنها به اشتباه فکر میکنند که تفاوتی میان استفاده از کارتهای جایگاهی و کارت شخصی وجود ندارد.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه استفاده از کارت شخصی در سوختگیری کمک بزرگی به تحلیلهای مدیریتی شرکت میکند، یادآور شد: همانطور که در حوزه آب، برق و گاز مصرف متوسط هر خانوار قابل سنجش است، سوخت نیز باید این قابلیت را داشته باشد، اما در حوزه سوخت خودرویی، عدم استفاده از کارت شخصی سبب گم شدن دادههای مصرف فردی شده است و اگر شهروندان با دقت از کارتهای شخصی خود استفاده کنند، هم در تصمیمگیریهای آتی مؤثرند و هم عدالت در تخصیص رعایت میشود.