طبق گزارش فصلی کنترل آلودگی هوا، سرعت متوسط خودروها ۷ درصد و استفاده از مترو ۸.۵ درصد افزایش پیدا کرده است. طرح جدید کنترل الودگی هوا این اجازه را به خودروها میدهد که بدون تغییر در محدوده و ساعت در هر فصل ۲۰ روز را به این محدودهها وارد شوند.
به گزارش روابط عمومی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گزارشهای استخراج شده در خصوص نتایج طرح کنترل آلودگی هوا نشان میدهد که این طرح توانسته بر کاهش ترافیک در معابر شهر به ویژه در محدودههای ترافیکی موثر باشد، سرعت متوسط حرکت خودروها را افزایش دهد و بر افزایش میزان استفاده از مترو تأثیر مثبت بگذارد.
براساس این گزارش، از ابتدای تیرماه ۹۸ طرح محدوده کنترل آلودگی هوا جایگزین طرح زوج یا فرد سابق شد و به این منظور دوربینهای پلاکخوان در مبادی ورودی و خروجی محدوده کنترل آلودگی هوا نصب و ضوابط مصوب تردد در محدوده مذکور اعمال شد.
پس از گزارشهای ماهانهای که در پایان تیر و مرداد ۹۸ شرکت کنترل ترافیک تهران از تأثیر اجرای این طرح بر ترافیک معابر شهر منتشر کرد، اکنون به مقایسه وضعیت ترافیکی معابر شهر تهران در سهماهه ابتدایی اجرای این طرح با مدتزمان مشابه سال گذشته پرداخته و با بررسی تغییرات میانگین سرعت در معابر شریانی شهر و همچنین تعداد مسافران مترو قبل و بعد از اجرای طرح، نشان داده که این طرح تا چه حد توانسته است بر بهبود وضعیت ترافیکی شهر مؤثر باشد.
در گزارشی که بهطور مشترک از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک، شرکت کنترل کیفیت هوا و شرکت کنترل ترافیک تهیه شده، در بخش مربوط به ترافیک معابر، وضعیت عمومی ترافیک و بهویژه میانگین سرعت در معابر شریانی شهر تهران و تعداد مسافران مترو، طی سهماهه ابتدایی اجرای طرح (فصل تابستان) در محدوده طرح ترافیک، بین دو محدوده، محدوده طرح کنترل آلودگی هوا و همچنین کل شهر در مقایسه با مدت مشابه سال پیش مقایسه شده است.
در بررسی انجام شده مشخص میشود که متوسط سرعت معابر در محدوده کنترل آلودگی هوا در تابستان سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال پیش، در ساعات اجرای طرح افزایش داشته است.
بر اساس این گزارش که با رصد دوربینهای کنترل ترافیک طی دوره مورد بررسی در سال ۱۳۹۸ تهیه شده، متوسط سرعت معابر در معابر داخل دو محدوده (طرح ترافیک و زوج و فرد سابق) در ساعات اجرای طرح حدود ۶ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است.
همچنین میزان متوسط این شاخص در بین دو محدوده ترافیکی نیز نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۷ حدود ۷ درصد و در کل شهر حدود ۳.۵ درصد افزایش یافته است که به معنای کاهش عمومی ترافیک در معابر شهر تهران است.
شاخص دیگری که بر اساس آن میتوان تأثیر اجرای طرح کاهش بر بهبود ترافیک از طریق کاهش استفاده از خودروی شخصی را سنجید، تغییرات تعداد مسافران مترو است.
بر اساس برآورد کلی این شاخص، تعداد سفرهای صورت گرفته با مترو که از دادههای مربوط به بلیتهای الکترونیک به دست آمده است، در ساعات اجرای طرح در داخل مرزهای محدوده کنترل آلودگی هوا در تابستان ۱۳۹۷ برابر با ۳۹ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۱۹۱ سفر بوده که این میزان در مدت مشابه سال جاری با ۷.۵ درصد افزایش به ۴۲ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۶۸۴ سفر رسیده است.
این در حالی است که میزان این شاخص در تابستان سالهای ۹۷ و ۹۸ در کل محدوده شهر تهران به ترتیب برابر ۹۴ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۵۶۳ و ۹۹ میلیون و ۴۴۳ هزار و ۷۳۸ سفر بوده است؛ یعنی در کل شهر نیز با ۵.۵ درصد افزایش تقاضای استفاده از مترو در تابستان ۹۸ نسبت به تابستان ۹۷ روبهرو بودهایم.
نکته حائز اهمیت آن است که در فضای بین دو محدوده، شاهد ۸.۵ درصد افزایش تعداد مسافران مترو هستیم که نشان میدهد اجرای طرح کاهش توانسته است به میزان قابل توجهی بر انتقال سفرها از خودروی شخصی به حمل و نقل عمومی تأثیر بگذارد.
هم اکنون ۲ طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» (زوج و فرد سابق یا حلقه دوم طرح ترافیک) در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا میشود.
شرط ورود به این محدودهها که مالکان خودروها جریمه نشوند، ورود به سامانه my.tehran.ir به نشانی و ثبت مشخصات خود و خودروهایشان است.
طرح کنترل آلودگی هوا از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراههای نواب و چمران محدود است.
همچنین طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابانهای شریعتی و ۱۷ شهریور محدود است.
منبع: ایرنا