مشکل بوی نامطبوع تهران ناشی از افزایش دی‌اکسید کربن است

0 329

استاندار تهران گفت: در روز‌های اخیر انتشار بوی نامطبوع در تهران همه افراد را با مشکل روبرو کرده است و بسیاری از مدارس هم به دلیل آلودگی زیاد تعطیل شده‌اند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته SO۲ (دی اکسید گوگرد) موجود در هوای تهران ۳۳ برابر افزایش داشته و در نتیجه تصمیم بر آن شد که کارخانه سیمان تهران دیگر از مازوت استفاده نکند.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران که مهمان نشست خبری سخنگوی دولت بود در خصوص شرایط آلودگی تهران و اقدامات انجام شده در این خصوص گفت: در شرایط فعلی ماشین‌های دیزلی ۳۳ درصد و ماشین‌های سواری ۲۸ درصد از آلودگی هوای تهران را به خود اختصاص دادند.

وی با بیان اینکه معمولا هوای کلانشهر‌های بزرگ در این فصل دچار پدیده‌ای به نام اینورژن یا وارونگی هوا می‌شود، گفت: از سال ۲۰۰۰ به بعد شاخص عمده هوا به دلیل نظام سلامت جمهوری اسلامی و در جهت اقدامات پیگیرانه که مورد توجه سازمان بهداشت جهانی همواره مورد رصد و بررسی قرار می‌گیرد براساس این استاندارد چنانچه این شاخص بین صفر تا پنجاه باشد هوای پاک، چنانچه بین پنجاه تا صد باشد هوای سالم و در صورتی که بین صد تا صد و پنجاه باشد شاخص هوا ناسالم برای گروه‌های حساس خواهد شد و در هر کشوری چنانچه این شاخص به ۱۵۰ تا ۲۰۰ برسد شاخص هوا ناسالم برای همه گروه‌ها خواهد بود.

بندپی با اشاره به اقدامات اتخاذ شده در جهت کاهش آلایندگی هوا گفت: براین اساس استانداری پیش بینی کرد تا پایان هفته که افزایش غلظت آلایندگی‌ها را در سطح کلانشهر تهران داریم مردم را از بلاتکلیفی درآورده و گروه‌هایی که مشمول هوای ناسالم می‌شوند را مشخص کردیم و به این ترتیب مدارس تعطیل شده است.

استاندار تهران ادامه داد: براساس این تصمیم به کلیه دستگاه‌های دولتی نیز ابلاغ شد که برای والدین کارمند محدودیتی به جهت درخواست مرخصی قائل نشوند تا کلانشهر‌ها به این نحو تخلیه شوند.

ممنوعیت استفاده از مازوت و گازوئیل در کارخانه‌های اطراف تهران و ورود کامیون‌ها به پایتخت از جمله اقدامات در جهت کاهش آلودگی هوا
وی از دیگر اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی هوا را تغییر مصرف سوخت‌های آلوده کننده توسط پالایشگاه‌ها دانست و یادآور شد: براین اساس به تمام نیروگاه‌ها و پالایش‌هایی که عمده مصرف سوخت آن‌ها گازوئیل یا مازوت بود دستور داده شد که این سوخت را به گاز تغییر وضعیت دهند.

بندپی ادامه داد: به عنوان مثال کارخانه سیمان تهران روزخانه ۸۰۰ هزار لیتر مازوت مصرف می‌کرد که به همت وزارت نفت میزان سوخت مصرفی این کارخانه به گاز تبدیل شد. در همین راستا نیروگاه منتظرالقائم نیز که سوخت مصرفی آن هنوز مازوت است در صورتی که تا پایان امروز نتواند سوخت گاز دریافت کند عملکرد آن متوقف خواهد شد.

استاندار تهران ادامه داد: از سوی دیگر راهور تهران نیز مکلف شد تا از فعالیت وسایل نقلیه دودزا اعم از موتور سیکلت و یا خودرو‌های سواری و یا اتوبوس‌ها جلوگیری کند.

وی اقدام دیگر در جهت کاهش آلودگی هوا را ممنوعیت ورود کامیون‌ها در این ایام به تهران دانست و خاطرنشان کرد: بر این اساس دستگاه‌های دولتی که اتوبوس‌های گازسوز در اختیار دارند موظف شدند تا این وسایل نقلیه خود را در اختیار حمل و نقل عمومی قرار دهند.

بندپی افزود: در همین راستا شهرداری نیز مکلف شد که در روز‌های آلوده تهران از حداکثر ظرفیت خود در ناوگان مترو استفاده شود.

استاندار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا به طور کلی استفاده از مازوت و گازوئیل در کارخانجات اطراف تهران ممنوع نمی‌شود تا در شرایط آلودگی با این مشکل روبرو نشویم، گفت: سوخت عادی این کارخانجات گاز است، اما در فصل زمستان که به طور طبیعی مصرف گاز در کشور بالا می‌رود چند هفته‌ای گاز این کارخانجات قطع و از مازوت استفاده می‌شود.

افزایش گوگرد موجود در هوای تهران بیش از حد استاندارد عامل بوی نامطبوع پایتخت بود
وی در توضیح انتشار بوی نامطبوع در تهران نیز گفت: طی روز‌های یازدهم و بیست و سوم آذر ماه در حوالی ساعت چهار بعدازظهر شاهد انتشار بوی نامطبوعی در جنوب و مرکز تهران بودیم که بعد از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که SO۲ (دی اکسید گوگرد) موجود در هوای تهران ۳۳ برابر افزایش داشته و در نتیجه تصمیم بر آن شد که کارخانه سیمان تهران دیگر از مازوت استفاده نکند.

بندپی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه چرا کلانشهر‌های دنیا در زمان آلودگی به اقداماتی نظیر آنچه شما در ایران مبادرت می‌ورزید مثل تعطیلی مدارس اقدام نمی‌کنند؟ گفت: یکی از سیاست‌های دولت شفافیت است در شرایط فعلی هوا در چین آلودگی براساس آمار رسمی سازمان‌های بین المللی هواشناسی بالای ۳۰۰ است یعنی مرز خطر برای افراد عادی را هم گذرانده است، اما دولت چین از ابزار تعطیلات استفاده نمی‌کند ما برای حفظ سلامت آحاد جامعه میزان آلودگی هوا را به طور شفاف از رسانه‌ها اعلام می‌کنیم و تمهیداتی را نیز می‌اندیشیم.

استاندار تهران اقدامات مورد نیاز در راستای کاهش آلودگی هوا را قائل به شیفت دادن مصرف سوخت به سمت یورو ۵ دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تهران ۸۱ درصد موتور فرسوده، ۷۳ درصد اتوبوس فرسوده و ۶۰ درصد کامیون فرسوده وجود دارد که نوسازی حمل و نقل عمومی یکی از وظایف شهرداری به حساب می‌آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

پیام بگذارید